ŞAHAN ARZRUNi
|
ANMA
|
01.
Assadour
02-03-04. Tchouhadjian
05-06. Sinanian
07-08. Manas
09. Papelian
10. Berberian
11-12. Mikuli
13-14. Spendiaryan
15. Yekmalian
16-17. Tigranyan
18-19. Ghorghanian
20-21. Elmas
Şahan Arzruni’nin
yorumuyla Kalan’dan yepyeni ve zengin bir seçki:
Ermeni
klasiklerinden piyano eserleri
Dünyaca ünlü Türkiyeli
Ermeni piyanist Şahan Arzruni,
"Anma” başlığı altında bu kez klasik müziğin ilk dönem
Ermeni temsilcilerinin piyano eserlerini
yorumladı. Arzruni’nin "Anma: İlk
Ermeni Bestecilerin Piyano Eserleri” adlı albümü Kalan Müzik’ten
yayınlandı.
Albümde, aralarında Dikran
Çuhacıyan’ın da yer aldığı 12 besteciden toplam 21 parça yer alıyor.
Şahan Arzruni,
bu bestecilerin eserlerinin üslup açısından oldukça farklı ve zengin bir
yelpaze oluşturduğunu belirtiyor. Sanatçı, bestecilerden bazılarının
yarattıkları eserlerde Osmanlı klasik müziği ve Kafkas müzikleri
gibi, birtakım yerel üslupların renklerini kullandıklarını ve "füzyon
müziğinin” öncü örneklerini verdiklerini belirtirken, bazı bestecilerin Avrupai
altyapıya sahip eserlere Türk ezgilerini yerleştirdiğini, bazılarının ise
Kafkas ritmlerini Batı enstrümanlarına uyarladığını vurguluyor.
Sanatçı, esasında Klasik Batı
Müziği’nin kadim Ermeni müziği geleneğine yabancı olduğunu söylüyor ve bu
görüşünü şöyle özetliyor: "Avrupa müziği kentli yaşamın bir
yansımasıdır, Ermeni müziği ise topraktan kaynaklanır. Ermeni halk müziği
tarlalarda gelişti. İlahilerin dönüşüm süreci manastırlarda yaşandı. Klasik
Batı Müziği ise sonraları, 19’uncu yüzyılın ikinci yarısında kentsoylu
Ermenilerin yaşamına girdi, ardından Ermeni entelektüelleri arasında gelişmeye
başladı.”
Arzruni
Ermeni klasik müziğinin en önemli merkezlerinin Batıda İstanbul, doğuda Tiflis
olduğunu belirtiyor.