FAZIL SAY - NAZIM ORATORYOSU (LP)
FAZIL SAY
|
NAZIM ORATORYOSU
|
LP-LONG
PLAY |
PLAK | VINYL
LP
ÇIKIŞ TARİHİ:12.EYLÜL.2019 LP RELEASE DATE:12.09.2019
LP
1:
SIDE |A| YÜZÜ:
1. Bölüm - Gençlikte
I. Üç Selvi
II. Açların Gözbebekleri
III. Kerem Gibi
2. Bölüm - Hapishanede
IV. Diz Boyu Karlı Bir Gece
V. Bugün Pazar
SIDE |B| YÜZÜ:
2. Bölüm - Hapishanede
VI. Ben İçeri
Düştüğümden Beri
VII. Yatar
Bursa Kalesinde
3. Bölüm - İnsan Üzre
VIII. Hapisten Çıktıktan Sonra
IX. Kız Çocuğu
LP
2:
SIDE |C| YÜZÜ:
3. Bölüm - İnsan Üzre
X.
Hiroşima
XI.
Nerden Gelip Nereye Gidiyoruz
4. Bölüm - Memleket Üzre
XII. Vatan
Hainleri
SIDE |D| YÜZÜ:
4.Bölüm - Memleket Üzre
XIII. Şehitler
XIV. Davet
XV. Memleketim
Final
XVI. Yaşamaya Dair Üzerine Doğaçlama
XVII. Yaşamaya Dai
"Fazıl Say’ın "Nâzım” başlığı altında bestelediği
eser, şarkıcıların ve şiir sunucusunun yanı sıra, geniş bir karma koronun ve
senfonik orkestranın ifade olanaklarını kullanırken, kimi yerde usulca
duyurulan lirik bir havayı, kimi yerde yüksek ses gürlüğüyle haykıran bir
toksözlülüğü içerir. Müzik, hem şiirlerin yoğun anlatım gücünü vurgulamayı
üstlenmiş, hem de başlıbaşına duygusal yükselişi temsil etmiştir.
"Nâzım”, opera, oratoryo gibi sahne müziklerine
yakınlık göstermekte, ancak kuruluşu ve içeriğiyle onlardan ayrılmaktadır.
Birbirine bağlı beş bölümden oluşan ve "özgür form” yapısıyla yaklaşık 70
dakika süren eser, makâmsal, tonal ve atonal tekniklerle genelde halk müziğimizin
renklerinden yararlanmakta, şiirle müziğin görkemli bileşimini
yansıtmaktadır.Besteciye göre, şair olarak "Nâzım Hikmet” atmosferinin
yaratılması ve onun müzikle bir portresinin çizilmesi, şiirlerdeki ifade
derinliğini müzik diliyle anlatmaya bağlıdır. Şiirle müziğin sarmallığından
kaynaklanacak atmosfer, yorumcuların içtenliğiyle yaratılabilir.
Şiirlerdeki güçlü ifade özelliklerini duyarlılıkla
dile getiren Genco Erkal, arkasında her an müziğin esintisini duyumsayacak,
söylediği şarkılarla şiir ile melodiyi kaynaştıran Serenad Bağcan ise Fazıl
Say’ın piyano eşliğiyle bütünleşecektir. Karma koronun ve senfonik orkestranın
zengin ses rengi olanakları ise şiirsel ve müzikal anlamı bütünüyle
birleştirecektir. Tıpkı Nâzım’ın mısralarındaki iç sesler ve yarım kafiye
mayasının şiiri bütünlemesi gibi...
Tıpkı coşkuyla kabaran ve gürül gürül akan bir şiirin
sizi alıp sürüklemesi gibi...Eserde seslendiricilerin anlatım olanakları,
şiirlerin içerdiği anlam akışına göre değişik derecelerde kullanılmıştır. Kimi
yerde bir kız çocuğu tek başına çıkıp bütün saflığı ve doğallığıyla seslenerek
"Hiroşima” trajedisini anlatmakta, kimi yerde karma koro ve orkestra kadroları,
görkemli ses gürlüğüyle hayatın çoksesliliğini dile getirmektedir.
Bütün bu sesler içinde başrol, şiirleri sunan Genco
Erkal’a verilmiştir. Çünkü bu tür müzik formlarında "söz”, eserin belkemiğidir.
"Nâzım” Oratoryosu Türkiye’de birçok kez seslendirildi. Dinleyici, her
seferinde eseri soluğunu tutarak izliyor, seslendirme bittikten sonra ayağa
kalkarak görülmemiş bir coşkuyla dakikalarca alkış tutuyordu. Kuşkusuz ki söz
konusu heyecanın kaynağında eserin sahnedeki "teatral” tarafının etkileri de
vardı.
Bu yönüyle "Nâzım” gibi bir sahne eserinin yalnızca
"ses kaydı” ile değil, "görüntülü” kaydıyla sunulması gerektiği ortaya
çıkmıştır. Böylece Fazıl Say’ın bestelediği "Nâzım” oratoryosu hem belgesel
niteliğini pekiştirecek hem de daha geniş kitlelere ulaşmaya yönelmiş
olacaktır.
Ahmet Say
 - KUCUK.jpg)

 (ARKAKAPAK-BACKCOVER) - KUCUK.jpg)