FAZIL SAY - NAZIM ORATORYOSU (DVD)
FAZIL SAY
|
NAZIM
ORATORYOSU
|
DVD
ÇIKIŞ TARİHİ:22.EYLÜL.2017 DVD RELEASE DATE:22.09.2017
1.
Bölüm - Gençlikte
I. Üç Selvi
II. Açların Gözbebekleri
III. Kerem Gibi
2.
Bölüm -
Hapishanede
IV. Diz Boyu Karlı Bir Gece
V. Bugün Pazar
VI. Ben İçeri Düştüğümden Beri
VII. Yatar Bursa Kalesinde
3.
Bölüm -
İnsan Üzre
VIII. Hapisten Çıktıktan Sonra
IX. Kız Çocuğu
X. Hiroşima
XI. Nerden Gelip Nereye Gidiyoruz?
4.
Bölüm -
Memleket Üzre
XII. Vatan Haini
XIII. Şehitler
XIV. Davet
XV. Memleketim
5.
Final
XVI. Yaşamaya Dair Üzerine Doğaçlama
XVII. Yaşamaya Dair
6.
Bis
Yiğidim Aslanım
"Fazıl Say’ın "Nâzım” başlığı altında bestelediği eser,
şarkıcıların ve şiir sunucusunun yanı sıra, geniş bir karma koronun ve senfonik
orkestranın ifade olanaklarını kullanırken, kimi yerde usulca duyurulan lirik
bir havayı, kimi yerde yüksek ses gürlüğüyle haykıran bir toksözlülüğü içerir.
Müzik, hem şiirlerin yoğun anlatım gücünü vurgulamayı üstlenmiş, hem de
başlıbaşına duygusal yükselişi temsil etmiştir. "Nâzım”, opera, oratoryo gibi
sahne müziklerine yakınlık göstermekte, ancak kuruluşu ve içeriğiyle onlardan
ayrılmaktadır. Birbirine bağlı beş bölümden oluşan ve "özgür form” yapısıyla
yaklaşık 70 dakika süren eser, makâmsal, tonal ve atonal tekniklerle genelde
halk müziğimizin renklerinden yararlanmakta, şiirle müziğin görkemli bileşimini
yansıtmaktadır.
Besteciye göre, şair olarak "Nâzım Hikmet” atmosferinin
yaratılması ve onun müzikle bir portresinin çizilmesi, şiirlerdeki ifade
derinliğini müzik diliyle anlatmaya bağlıdır. Şiirle müziğin sarmallığından
kaynaklanacak atmosfer, yorumcuların içtenliğiyle yaratılabilir. Şiirlerdeki
güçlü ifade özelliklerini duyarlılıkla dile getiren Genco Erkal, arkasında her
an müziğin esintisini duyumsayacak, söylediği şarkılarla şiir ile melodiyi
kaynaştıran Serenad Bağcan ise Fazıl Say’ın piyano eşliğiyle bütünleşecektir.
Karma koronun ve senfonik orkestranın zengin ses rengi olanakları ise şiirsel
ve müzikal anlamı bütünüyle birleştirecektir. Tıpkı Nâzım’ın mısralarındaki iç
sesler ve yarım kafiye mayasının şiiri bütünlemesi gibi... Tıpkı coşkuyla
kabaran ve gürül gürül akan bir şiirin sizi alıp sürüklemesi gibi...
Eserde seslendiricilerin anlatım olanakları, şiirlerin
içerdiği anlam akışına göre değişik derecelerde kullanılmıştır. Kimi yerde bir
kız çocuğu tek başına çıkıp bütün saflığı ve doğallığıyla seslenerek "Hiroşima”
trajedisini anlatmakta, kimi yerde karma koro ve orkestra kadroları, görkemli
ses gürlüğüyle hayatın çoksesliliğini dile getirmektedir. Bütün bu sesler
içinde başrol, şiirleri sunan Genco Erkal’a verilmiştir. Çünkü bu tür müzik
formlarında "söz”, eserin belkemiğidir.
"Nâzım” Oratoryosu Türkiye’de birçok kez seslendirildi.
Dinleyici, her seferinde eseri soluğunu tutarak izliyor, seslendirme bittikten
sonra ayağa kalkarak görülmemiş bir coşkuyla dakikalarca alkış tutuyordu.
Kuşkusuz ki söz konusu heyecanın kaynağında eserin sahnedeki "teatral”
tarafının etkileri de vardı. Bu yönüyle "Nâzım” gibi bir sahne eserinin
yalnızca "ses kaydı” ile değil, "görüntülü” kaydıyla sunulması gerektiği ortaya
çıkmıştır. Böylece Fazıl Say’ın bestelediği "Nâzım” oratoryosu hem belgesel
niteliğini pekiştirecek hem de daha geniş kitlelere ulaşmaya yönelmiş olacaktır.
Ahmet SAY”