CAN YEŞİLYURT
|
TEKELİOĞLU’NUN DİLİNDEN
|
01.
Avşar Beyleri & Zeybeği
02.
Çömlek Kırdıran (Boğaz Havası)
03.
Eklemedir Şu Burdur'un Dağları
04.
Kocaoğlan Zeybeği
05.
Yada Geceleri (Gelin Çıkartma Havası)
06.
Dirmil Boğazı (Boğaz Havası)
07.
Kahpe Gençlik (Gurbet Havası)
08.
Tek Zeybek
09.
Çanlı Boğazı (Boğaz Havası)
10.
Pencereden Yeller Esti (Gurbet Havası)
11.
Çörten Boğazı (Boğaz Havası)
12.
Metelik (Zeybek Düzeni)
13.
Çek Deveci
14.
Duguk Boğazı (Boğaz Havası)
15.
Yol Üstüne Sere Koymuş Hurmayı (Menevşeli)
16.
Koca Çamın Gürlemesi (Teke Zortlatması)
Kadim
sazlar yeniden dile geliyor... CAN YEŞİLYURT, Anadolu’nun az bilinen ezgilerini
"TEKELİOĞLU’NUN TELİNDEN” yeniden canlandırıyor.
Malazgirt
Savaşı’ndan sonra Anadolu, Batı Anadolu’ya kadar bütünüyle fethedilmişti ve
Türk toplulukları ele geçirilen yerlere yerleştirilmişlerdi. Türkistan’da Hive
ile Merv arasında yaşayan ve büyük göç dalgasına katılarak Anadolu’ya gelen
Teke Oymağına ait topluluklar da bunlardandı. Antalya’nın batısındaki dağlık
kısım Fethiye’ye kadar bu oymaklara yurt olarak
verilmişti.
Bu bölgeye "TEKE İLİ” (TEKELİ), valilerine ise "TEKE BEYİ” denilmişti. Gelen
topluluklar kendi kültürlerini de getiriyorlardı; doğal olarak Teke Oymakları
da kendi kültürlerini getirdiler ve yüzyıllar boyunca da yaşattılar.
Kısacası,
Antalya Körfezi ile Fethiye Körfezi arasında kalan Burdur Gölü havzası ile
Dalaman Çayı’nın yukarı havzası "TEKE YÖRESİ”dir. Bu yörede oynanan oyunlara
"TEKE OYUNLARI”, türkülerine ise "TEKE HAVALARI” denir ve bu oyunlar ve
türküler tamamen Türkmen geleneklerini yansıtırlar.
******
Bu albümde CAN
YEŞİLYURT bu kültürün
zenginliğini sergilemeye çalışıyor ve bu örnekleri geleneklere uygun olarak "ÜÇ
TELLİ” ve "DÖRT TELLİ” adlarıyla bilinen iki çeşit sazla icra ediyor. ÜÇ TELLİ
sazlar, kucakta parmakla; DÖRT TELLİ sazlar da omuzda tezene ile icra
edilirler. ÜÇ TELLİ sazlar, ÇEKTİRME, İTTİRME, TOKATLAMA, TARAMA ve DÖVME
olarak dört
icra
tekniğine ayrılırlar. Bu albümde bu sazlarla KOPUZ (AVŞAR) DÜZENİ ve ZEYBEK
DÜZENİ akort sistemlerinden örnekler verildi. Form olarak ise ZEYBEK, BOĞAZ,
TEKE ZORTLATMASI, MENEVŞELİ ve GURBET HAVALARI örneklerini bulacaksınız.
Albümdeki
kimi havaların da öyküleri var.
Örneğin;
"DUGUK
(GUGUK) BOĞAZI”; Hüseyin Karakaya’nın, üç tellisini alıp bahçelere çalmaya
gittiğinde karşılaştığı duguk kuşuyla bir anda başladığı sohbetin öyküsüdür. O
çaldıkça duguk kuşu Hüseyin’i; duguk kuşu öttükçe de Hüseyin Karakaya onu
taklit eder; böylece saatlerce karşılıklı sohbet ederler. ÇÖMLEK KIRDIRAN
BOĞAZI’nın öyküsü de aşağı yukarı aynıdır.
Avşarlar,
Horasan’dan Anadolu'ya gelen Avşar Türkmenlerinden bir boydur. Beyleri Karaağaç
Baba yönetiminde Acıpayam Ovasında Karahüyük ve Kum Avşarı diye anılan bölgeye
yerleşmişler; bu nedenle de Germiyanoğulları ile sık sık savaşa tutuşmuşlardır.
İşte AVŞAR BEYLERİ ezgisi bu Beyler için yakılmıştır ve yaklaşık 600 yıllık
havadır.
******
Bu albüm
-biraz gecikmeli de olsa- uzun süren müzikal analizler sonucu ve yöresel tavrın
tınısını tam olarak yansıtabilmek amacıyla büyük emek isteyen uzun hazırlık
aşamalarından geçip sizlere ulaşıyor. CAN YEŞİLYURT bu albümle,
doğup büyüdüğü topraklara olan borcunu bir nebze olsun ödemek; sonraki
kuşaklara bu kültürel değerlerin en doğrusunu aktarmak; bir yandan da,
ebediyete göçmüş o büyük ustaların anısını yaşatmak istiyor.