BEZMARA - TARAB-I KEVSER
bezmara
|
TARAB-I
KEVSER
|
CD ÇIKIŞ TARİHİ: 10.KASIM.2017 CD RELEASE DATE: 10.11.2017
T.C. KÜLTÜR
ve TURİZM BAKANLIĞI KATKILARIYLA
01-a. İhsan Özer –
Santur Taksimi ( nişabur )
01-b. Nişabur
Peşrev (Acemler)(17.yy; adı bilinmeyen bir
İranlı bestekarın eseri)
02-a. Bekir
Ş.Baloğlu – Ud Taksimi ( nişaburdan büzürge )
02-b. Büzürg Peşrev
( Kutbü’n-nayi Osman Dede ) ( 17.yy )
03. Puselik –
aşiran Peşrev ( anonim ) ( 17.yy )
04. Nühüft Peşrev
( Itri ) ( 17.yy )
05-a. Fikret
Karakaya – Çeng Taksimi ( nühüftten bayatiye )
05-b. Bayati Peşrev
( Zurnazen İbrahim Ağa ) ( 17.yy )
06. Necd-hüseyni
Peşrev ( anonim ) ( 18.yy başı )
07. Neva Peşrev ( Kutbü’n-nayi Osman Dede ) ( 17.yy )
08. Bayati Peşrev ( Itri ) ( 17.yy )
09-a. Serap
Çağlayan – Kanun Taksimi ( bayatiden çargaha )
09-b. Çargah Peşrev
( berefşan, anonim ) ( 17.yy )
10. Çargah Peşrev ( fahte, anonim ) ( 17.yy
)
11-a. Furkan
Resuloğlu – Tanbur Taksimi ( çargahtan şehnaza )
11-b. Şehnaz Peşrev(Acemler)(17.yy; adı bilinmeyen bir
İranlı bestekarın eseri)
12. Şehnaz-puselik Semai ( anonim ) ( 18. yy başları )
BEZMARA TOPLULUĞU’NDAN YENİ ALBÜM
TARAB-I KEVSER
Bezmârâ
Topluluğu Hakkında :
1996’dan
beri, Türk musikisinin en eski nota derlemelerindeki eserleri, bestelendikleri
dönemin sazları, üslubu ve perdeleriyle icra etmeye çalışan tek topluluk olan Bezmârâ,
albümlerinde ve konserlerinde Ali Ufkî Bey’in Mecmûa-i Sâz ü Söz ve Kantemiroğlu’nun Kitâbü
İlmi’l-Musiki alâvechi’l-Hurûfât adlı derlemelerindeki sözlü ve sözsüz eserleri icra
etti.
Bezmârâ, anılan eserleri, 16. ve 17. yy’ların gözde sazları olan çeng, kopuz, şehrud, mıskal,
kemânçe, ney, eski santur, eski kanun, eski ud ve eski tanbur ile
seslendirmiştir.
Tanburî İsak adlı albümünde ise, 18. yy sonunun büyük bestekârları
arasında bulunan ve padişahın tanbur hocası olan Musevî asıllı İsak Efendi’nin
sözlü ve sözsüz eserleri, Türkiye’de ilk defa Sultan III. Selim döneminin
sazları olan sînekemanı, santur, tanbur ve ney ile icra edilmiştir.
Tarab-ı Kevser’in doğuşu :
Ali
Ufkî Bey ve Kantemiroğlu’nun notaya aldığı eserler, 17. yy
Osmanlı musikisini bütün yönleriyle tanımamızı sağlamıştır. 18. yy musikisine
ışık tutacak bunlara benzer bir kaynak olan Kevserî Mecmûası,
önce 40 yıl kadar Rauf Yekta Bey’in, onun 1935’teki vefatından sonra da oğlunun
ve torununun kütüphanesinde mahpus kalmıştır. Pek çok araştırmacı Rauf Bey’in
torunu Yavuz Yektay’a müracaat etmiş, İsmail Baha Sürelsan dışında kimse eseri
görüp inceleme imkânı bulamamıştır. Yazmayı bir süre elinde tutan İsmail Baha
Sürelsan, bu paha biçilmez kaynak üzerinde kayda değer bir çalışma yapmamıştır.
Ama, yazmanın bir mikrofilmini aldırarak Millî Kütüphane arşivine kazandırması,
kendisini rahmetle yâd etmemize vesile olacak hayırlı bir iş olmuştur. Ne var
ki, Kütüphane görevlileri tarafından ulaşıma elverişli bir isimle
kaydedilmediğinden, bu mikrofilmin varlığından kimse haberdar olamamıştır. 10
yıl kadar önce Mehmet Uğur Ekinci adlı genç bir araştırmacı, tesadüf sonucu bu
mikrofilmi keşfetmiş ve hemen üzerinde çalışmaya başlamıştır. Mehmet Uğur
Ekinci’nin çalışması, bazı talihsizlikler yüzünden ancak 2016 ortalarında
yayımlanabilmiştir.
Bezmârâ, şimdi Kevserî Mecmûası’ndan seçilmiş 12 eseri Tarab-I Kevser adlı albümleri için icra ederek 18. yy musikisi üzerindeki perdeyi kısmen kaldırmayı hedeflemiştir.